Generációk az okoseszközök vonzásában: 4 meglepő tény English

Szorongok, tehát vagyok

(Perepelicza-Udvari Tímea, 2019. október 10.)

Tari Annamária az egyik legismertebb pszichológus, aki leginkább a fiatal generációkkal (Y, Z generáció) foglalkozik. 2019. szeptember végén Szegeden tartott előadást Szorongok, tehát vagyok címmel.

Egy fantasztikus előadótól hallhattunk (számomra) hihetetlen adatokat és tényeket az X, Y és Z (és néha az alfa) generációkról, az internettel és okoseszközökkel való kapcsolatukról. Számomra az alábbi 4 tény volt különösen meglepő, elgondolkodtató.

fotó

Kép forrása: unsplash.com

#1 Okoseszközök használói

Hihetetlen számomra az, hogy milyen ütemben fejlődik az okostelefonok és okoseszközök világa és hogy ezek bárki számára elérhetők. A statisztikai adatok szerint már a 4 éves gyermekek egynegyede is aktív használói! Fel kellett tennem magamnak a kérdést: vajon a jelenleg négyéves kislányom már lemaradt azzal, hogy nincs okoseszköze?

#2 Világfájdalom

Hihetetlen számomra az, hogy a mostani tizenévesek (Z generáció) körében divat az, hogy szomorú, világfájdalommal teli képeket posztoljanak magukról. De ha jól belegondolok, nem is annyira meglepő ez, hiszen ez a világszemlélet újra és újra felüti a fejét: például a spleen (világfájdalom) korszaka az 1700-1800-as években a költészetben, 1998-tól az emo a zenében és az öltözködésben.

A Z generáció számára a világot jelenleg a háló és az ott látott tartalmak jelenti. Így nem véletlenül szoronganak attól, hogy mennyien kedvelik őket/képeiket és attól, hogy megfelelnek-e másoknak. Lájk-hajhászok.

#3 Reakcióra adható, elfogadott idő

Hihetetlen számomra az, hogy mennyire felgyorsult a világ és mindenki mindent azonnal akar, de tényleg azonnal: mindössze néhány másodperc alatt szeretnénk mindent megoldani. Ha néhány másodperc múlva nem érkezik válasz például egy szerelmes üzenetre, akkor az üzenetet író személy elkezd szorongani, hogy biztos nem szeretik őt, mert nem kap azonnal választ.

#4 Oktatás fontossága

Hihetetlen számomra az, hogy kutatók azon vitatkoznak, hogy szükséges-e még a tanítás, hiszen minden megtalálható és könnyen elérhető az interneten. Ha meg lehet keresni, minek tanulni?! Mi is lett az iskola és az oktatók feladata? (Persze ez csak akkor érvényes, ha tudjuk, hogy mit és hogyan keressünk...)

Én mint az Y generáció tagja, aki a számítástechnika és internet fejlődésében növekedtem fel, megkövülten hallgattam, hogy mi vár(hat) a gyermekeimre... Meg ránk, szülőkre, oktatókra, hiszen mindez számos nevelési dilemmát vet el.

Ha lehetőség adódik rá, ajánlom Tari Annamáriát személyesen is meghallgatni.