Hősök az iskolában English

Drámai Oktatás

(Udvari Bea, 2019. november 18.)

Az oktatás hősei minden bizonnyal a tanárok, akik nap mint nap kiállnak a katedrára, és igyekeznek tudásukat érthetően, kreatívan és érdekfeszítően átadni a diákoknak. A tanárok, akik minden nap úgy kelnek fel, hogy céljuk: minden nebuló érdeklődésének felkeltése, minden diákból a legtöbb kihozása. A tanárok, akik nemcsak tanítanak, hanem nevelnek is.

Azonban más hősök is vannak az iskolában. Nem is gondolnánk, hogy mennyien! Kik is ők? Lehetnek híres történelmi, irodalmi személyek (ezt bizonyára minden Olvasó gondolta), de lehetnek nyelvtani fogalmak, matematikai fogalmak, intézmények, szervezetek – bármi, csak a fantáziánk szab határt ennek. Hogyan lehetnek hősök? Mindössze a drámát kell bevinni az oktatásba.

Hős

Az irodalomban hogyan azonosíthatjuk a hősöket? Honnan tudhatjuk, hogy ki a hős? A hősöknek három jellemzőjük van: (1) az egyéniségük; (2) a céljuk; (3) az előttük álló akadályok. Gondoljunk csak Robert Langdonra (A Da Vinci-kód, az Angyalok és Démonok, az Inferno, az Eredet hőse). Az ő egyedi azonosítója (1) az, hogy ő a szimbólumok tudósa. Célja (2) a titkok leleplezése, és az előtte álló akadályokat (3) a vallási szabályok adják.

Ezt a logikát nagyon egyszerűen át tudjuk ültetni az oktatásba is, és tantárgyaikon, kurzusaikon használhatjuk ezt a technikát. Azt gondolhatnánk, hogy csak a különböző élő alakoknál (irodalmi és történelmi személyek), állatok, növények vonatkozásában adaptálható. Azonban ez nem így van! Az összeadáson keresztül könnyen szemléltethetjük, hogyan léphetünk túl. A hősünk tehát az Összeadás, melynek egyedi jellemzője (1), hogy mindig több, célja (2) a folyamatos növekedés, és akadálya (3) a kivonás. Az óráinkon kiadhatjuk a diákoknak, hogy egy tanult fogalmat definiáljanak hősként. Meg fogunk lepődni, hogy mennyi ötletük lesz!

Milyen előnyei vannak ennek a kreatív technikának?

  1. kreativitást igényel mind az oktató, mind a tanulók részéről
  2. egyedisége miatt könnyebben memorizálható
  3. egyszerű és kreatív módja annak tesztelésére, hogy a diák mennyire értette meg az összefüggéseket
  4. könnyen adaptálható minden tantárgyra

Ezt a technikát az IDEC által szervezett Innovative teaching methods tréningen sajátítottam el.