Mi az a „co-creation” és hogyan alkalmazható az oktatásban? English

Co-creation

(Kéri Anita, 2020. január 06.)

A co-creation jelensége az üzleti világban bukkant fel először, hiszen a különböző vállalatok felismerték a fogyasztók változó igényeit és ezzel együtt azt is, hogy a vásárlók újabb és újabb generációja számára már nem a vállalat szabja meg azt, hogy mit fogyaszt. Így arra jutottak, hogy annak érdekében, hogy termékeiket/szolgáltatásaikat továbbra is értékesíteni tudják, megkérdezik a vásárlóikat arról, hogy mit szeretnének fogyasztani.

Bizonyára a legtöbb ember hallott már a Starbucks kávézóról vagy az IKEA-ról. Mi lehet bennük a közös? Mindkettőnél alkalmazzák a co-creation-t. No de nézzük akkor a gyakorlatban is, hogy mi az a co-creation. Kezdjük a Starbucks-szal és két közismert ténnyel:

  1. A Starbucks egyik leghíresebb itala az őszi időszakban kapható Pumpkin Spice Latte, ami egy sütőtökös ízesítésű latte.
  2. A Starbucksban mindig ingyenes a WiFi.

Mindkét tényező sikeres marketingfogásnak tekinthető, hiszen mindenki jól ismeri a Starbucksban ülő hölgyeket és urakat, de talán legtöbbször egyetemistákat és üzetembereket, akiknek különleges ismertetőjegye a laptop és egy Starbucks ital az asztalukon. De kinek az ötlete volt a Pumpkin Spice Latte és az ingyen WiFi? Nem a Starbucks, hanem a náluk vásárló fogyasztók ötlete, melyet co-creationnek nevezünk. (Ha neked is van egy jó ötleted, nem kell mást tenned, mint felmenni a Starbucks oldalára, beküldeni az ötletet és várni, hogy azt arra érdemesnek találják és megvalósítsák.)

grafika

Nézzük a második példát az IKEA-t. Közismert, hogy az IKEA-s bútorokat a fogyasztóknak kell összeszerelnie, ez már tekinthető egyfajta co-creationnek, de az IKEA ennél is tovább lépett. Online bárki megtervezheti saját szekrényét különböző elemekből, amit aztán az IKEA leszállít neki, a vevő pedig otthon összeszereli. Ezt szintén co-creationnek nevezzük.

Ha az üzleti világban sikerült elsajátítanunk a co-creation jelentését, nézzük akkor, hogy mit jelent az oktatásban. Hasonlóan a Starbucks és IKEA példához, oktatásban is a fogyasztók, vagyis a hallgatók véleményét kérjük ki arról, hogy mit és hogyan szeretnének fogyasztani, vagyis tanulni. A szakirodalom alapján megkülönböztethetjük egymástól az egész tananyag együttes megalkotását, a tanórák menetének kialakítását és egy-egy órai feladat közös kidolgozását. Az oktatón és a hallgatók hajlandóságán, képességein és készségein múlik az, hogy a co-creation melyik verzióját szeretnék és tudják megvalósítani.

Miért is fontos a co-creation az oktatásban? Az újabb és újabb generációk immáron a technológia és internet világában nőnek fel. Bizonyítottan kevesebb ideig tudnak odafigyelni egy-egy dologra, képzeljük csak el, hogy tudnának csendben végig ülni és folyamatosan figyelni 90 percig, ami egy egyetemi előadás időtartama, ha egy 20 perces videó megtekintése is gondot okoz. Erre a dilemmára lehet megoldás a co-creation, mely módszer arra törekszik, hogy a hallgatók aktív részesei, megalkotói legyenek annak, amit tanulnak, így élmény és tapasztalás útján sajátíthatják el az ismeretanyagot.

Ha az alábbi bejegyzés felkeltette az érdeklődésedet és szeretnél többet megtudni a co-creation jelenségéről az oktatásban, olvasd el az alábbi cikket, mely mélyebb betekintést nyújt a fogalomba.