Globális nevelés English

Szegénység. Segélyezés. Környezetszennyezés. Járványok. Ezek olyan társadalmi-gazdasági-környezeti problémák, amelyeknek a következményeit mi is tapasztaljuk. Azonban mennyire vagyunk tudatában ezen kihívásoknak? Mennyire ismerjük a részleteket?

Ön tudta-e, hogy

Ezek az adatok felhívják arra is a figyelmet, hogy a globális kihívásokat már nem lehet megkerülni, valóban világméretűvé váltak. Közvetve vagy közvetlenül Ön is megtapasztalhatta például a szegénységből eredő, globálissá váló kihívásokat (pl. járványok, háborúk, migráció).

A globális nevelés célja a globális (holisztikus) szemlélet kialakítása, globális és lokális felelősségvállalás ösztönzése. A globális nevelés általában az alábbi területeket érinti:

A globális kihívásokkal kapcsolatos érzékenység és tudatosság fejlesztése aktuális, e problémák elől nem futhatunk el. Például egy 2018-as Eurobarometer felmérése szerint a megkérdezett magyarok mindössze 43%-a tartja azt fontosnak, hogy a magyar kormány prioritásként kezelje a fejlődő országokban lévő szegénységet. Ezzel az eredménnyel az EU-tagok között az utolsó harmadba tartozunk. A megkérdezett magyarok 79%-a úgy nyilatkozott, hogy a fejlődő országok megsegítésébe nem kapcsolódott be (bár viszonylag fontosnak tartja), csak 10%-uk gondolja át tudatosan, hogy milyen terméket vesz (pl. fair trade), és mindössze 4% válaszolt úgy, hogy önkéntes munkát végez vagy digitális kampányhoz járul hozzá.